Trening mięśni brzucha w kontekście bólu pleców
Posted by      17/05/2021     Comments 0
Trening mięśni brzucha w kontekście bólu pleców

Coś na temat dolegliwości bólowych pleców 

    Ból pleców jest terminem tak powszechnie wszystkim znanym, że prawdopodobieństwo posiadania kogoś nam bliskiego z tą przypadłością jest więcej niż pewne. Mnogość używanych synonimów dla tej jednostki chorobowej też nie jest przypadkowa, ponieważ plecy mogą nas boleć z naprawdę wielu powodów. Biorąc pod uwagę obecną sytuację trwającą już od ponad półtora roku, warto skupić się szczególnie na jednym wspólnym aspekcie łączącym „bolące plecy” zarówno młodych jak i starszych. Mowa o sedenteryjnym trybie życia i zaniedbaniu posturalnym. 

    Ruch, bo o niego głównie chodzi, jest bodźcem stymulującym tkanki układu mięśniowo – szkieletowego do ich prawidłowego działania. Obecnie przeciętny dzień Jana Kowalskiego wygląda w sposób zupełnie inny niż jego ciało  by sobie tego życzyło. Nieustanne przybieranie przez człowieka wzorców zgięciowych, bez zachowania odpowiedniego balansu posturalnego powoduje zaburzenie homeostazy (czyli stałości środowiska ustroju). Siedzący tryb życia niesie za sobą szereg elementów, których długoterminowe przyswajanie objawiać się będzie kontuzją w postaci dolegliwości bólowych, wszelkich miejsc w naszym ciele.

Dlaczego ruch jest tak istotny przy profilaktyce dolegliwości bólowych pleców?

    Każdy staw, a przecież kręgosłup to jeden wielki zbiór ruchomych względem siebie elementów, potrzebuje działania określonej siły definiowanej poprzez budowę struktury poruszanej. Taka sytuacja zapewnia, iż ruch wykonywany przez kręgosłup powinien opierać się o ruchy rotacji, zgięć bocznych, trakcji, kompresji oraz zgięcia i wyprostu. Prawidłowe działanie wyżej wymienionych komponentów ruchowych zabezpiecza nasz kręgosłup przed bólem poprzez utrzymanie odpowiedniego:

  • utrzymania elastyczności mięśni i ścięgien,
  • nawodnienia tkanki łącznej – tak zwanej powięzi,
  • tonusu mięśniowego, 
  • zakresu ruchu stawu,
  • stymulacji kaletek maziowych zabezpieczających staw przed zwiększonym tarciem chrząstki szklistej, 
  • nawodnienia krążka międzykręgowego, 
  • elastyczności torebek stawowych,
  • zbalansowanego obciążenia posturalnego.

    Utrzymanie elastyczności mięśni i ścięgien jest czymś w rodzaju fizjologicznej stabilizacji czynnej i biernej naszego ciała – czynnej mięśni oraz biernej – aparatu więzadłowo – ścięgnistemu. Zbyt wysoki tonus struktur stabilizacji biernej może prowadzić do ograniczenia zakresu ruchu stabilizowanego przez nich stawu oraz pojawieniu się punktowego „kłucia” w okolicy przeciążanej.

    Nawodnienie tkanki łącznotkankowej to podstawa podstaw, to element tak istotny do prawidłowego funkcjonowania nie tylko układu mięśniowo – szkieletowego, ale również układu nerwowego, krążeniowego, oddechowego czy nawet pokarmowego. No dobrze, możesz jednak zadać sobie pytanie co ma wspólnego zaburzenie na poziomie wyżej wymienionych układów z dolegliwościami bólowymi twoich pleców – opowiem w skrócie, gdyż jest to temat na osobny artykuł. Zaburzenie z poziomu układu nerwowego może przyczyniać się do podnoszenia „obrotów” w twoim ciele, czyli wzmożenie pracy układu autonomicznego, który może zwiększać wrażliwość sensoryczną na otaczające cię bodźce, a to czyni cię bardziej wrażliwym na odczuwanie dolegliwości bólowych. Zaburzenie struktury oddechowej będzie miało bezpośredni wpływ na zmianę ciśnień w twoim ciele a to choćby i może przełożyć się na pracę i napięcie głównej przepony oddzielającej tłocznie jamy brzusznej od klatki piersiowej, a to z kolei kieruje nas chociażby do odnóg przepony przymocowujących się do trzonów kręgów lędźwiowych.

    Jakość nawodnienia krążka międzykręgowego to stan utrzymania odpowiedniej wysokości pomiędzy poszczególnymi segmentami kręgosłupa oraz zabezpieczenie przed jego uszkodzeniem.

Trening mięśni brzucha:

    Tkanki miękkie w okolicy jamy brzusznej na które warto zwrócić szczególną uwagę podczas pojawiających się dolegliwości bólowych pleców, są to te struktury które pomagają nam w zapewnieniu wyżej wymienionych ruchów (rotacji, zgięcia bocznego, trakcji, kompresji oraz zgięcia i wyprostu) potrzebnych do prawidłowego odżywienia i rozciągnięcia struktur mających tendencję do zwiększonego napięcia, a są to:

  • mięsień poprzeczny brzucha, który to znajduje się najbliżej kręgosłupa lędźwiowego i napinając się wykonuje trakcję, czyli asekuruje nasze lędźwie podczas obciążenia osiowego,
  • mięsień skośny brzucha zewnętrzny i wewnętrzny, tkanki asekurujące i wspomagające stabilizację naszego tułowia,
  • mięsień przepona, oddzielająca ciśnienie jamy brzusznej od klatki piersiowej, struktura przymocowująca się swymi odnogami bezpośrednio do trzonów kręgów lędźwiowych,
  • mięsień czworoboczny lędźwi, skracając się jednostronnie doprowadza do zgięcia bocznego po tej samej stronie, natomiast napinając się jednocześnie pomaga w ustabilizowaniu kręgosłupa lędźwiowego,
  • mięsień biodrowo – lędźwiowy, legendarny zginacz stawu biodrowego, który w przypadku podniesionego napięcia zaburza pracę tłoczni brzusznej i zmienia biomechanikę kręgosłupa lędźwiowego po przez hiperlordotyzację.

Jak chronić się przed dolegliwościami bólowymi pleców?

    Najprostszym elementem tej układanki, jest regularna i umiarkowana aktywność fizyczna, która wykorzystywać będzie wszelkie wektory pracy danego stawu. Trening mięśni brzucha jest podstawą dla dobrej kondycji pleców, ponieważ dzięki prawidłowej pracy określonych struktur segmenty leżące powyżej oraz poniżej nie będą musiały przejmować pracy osłabionego odcinka lędźwiowego, a co za tym idzie nie będą przeciążane. Pamiętać należy, że każda kompensacja będzie prowadzić do przeciążeń, a sumująca się liczba przeciążeń prowadzi w rezultacie ostatecznym do kontuzji.

Poleć ten artykuł znajomym

Komentarze

Zaloguj się by dodać komentarz