Wady postawy. Jak im zapobiegać przy użyciu piłki Pezzi, dysku sensorycznego oraz poduszki do siedzenia?
Posted by      11/06/2021     Comments 0
Wady postawy. Jak im zapobiegać przy użyciu piłki Pezzi, dysku sensorycznego oraz poduszki do siedzenia?

  Odchylenie od wartości fizjologicznej, krzywizn kręgosłupa – bo o nich tu mowa prowadzi do zmian związanych z przeprofilowaniem kształtu głównej kolumny naszego ciała. Biorąc pod uwagę, iż kręgosłup stanowi swego rodzaju rusztowanie dla narządów wewnętrznych, naczyń krwionośnych, czy też układu mięśniowego sprawa zaczyna przybierać na powadze sytuacji. Pod pojęciem wad postawy kryją się również zaburzenia fizjologii na obwodzie – płaskostopie, kolana koślawe lub szpotawe, ect. Nakładając na to wszystko fakt, iż możliwość korekcji jest możliwa tylko do momentu zatrzymania wzrostu kostnego (około 20 rok życia), to oczywistym staję się konieczność wprowadzania edukacji w tym zakresie. Zdrowe plecy, to dobre życie...uzasadnić to można chociażby unerwieniem segmentarnym narządów wewnętrznych*. 

Co warto wiedzieć by ograniczyć ryzyko wystąpienia wad postaw u najmłodszych ? 

  Elementarną częścią zapobiegania przed powstaniem jakiejkolwiek wady postawy jest profilaktyka oraz zastosowanie odpowiedniego planu terapii u pacjenta. Pracując już chwilę przez gabinet przewinął się nie jeden rodzic z pociechą, który kompletnie nie zdaje sobie sprawy z tego, iż jego dziecko wymaga korekcji posturalnej. Bardzo często rodzice argumentowali swoje zdanie słowami „to genetyczne”, „to przejdzie, bo ja też tak miałem”. Jest to bardzo błędne myślenie, którego teorię chciałem zdusić na wstępie. 

  Wykorzystywanie prostych przyrządów podczas czynności dnia codziennego może wprowadzić zaskakujące rezultaty pracy oraz wymusić na naszym układzie stabilizacji czynnej (mięśniach) dodatkową pracę zabezpieczającą. Świetnym tego przykładem jest wykorzystanie piłki Pezzidysku sensorycznego, czy też specjalnej poduszki do siedzenia które to wymuszają nieustanną pracę układu proprioceptywnego, ćwicząc w ten sposób stabilizację centralną. Piłka Pezzi początkowo może stwarzać dyskomfort, jednak po krótkiej chwili przyzwyczaimy nasz układ nerwowy do wzmożonej pracy posturalnej i odczujemy znaczącą ulgę podczas wielogodzinnej pracy za biurkiem (czy to w pracy, czy nauczaniu – coraz częściej zdalnym). Dysk sensoryczny oraz poduszka do siedzenia są prostymi przyborami mające podobne zastosowanie co wyżej omawiana piłka Pezzi, jednak mogą też one posłużyć nam jako element uzyskania utrudnienia, np. jeśli siedzenie na piłce Pezzi nie sprawia nam już trudności dokładamy kolejny punkt niestabilny pod kończyny dolne. 

Relaksować się trzeba umieć, można też robić to z głową. Zamiast leżenia na łóżku i bezrefleksyjnego oglądania tv , można stworzyć własną domową siłownie z takimi gadżetami jak mata airex, piłka lekarska, czy gumy do ćwiczeń

    Nauka i praca  zdalna nie służą żadnemu żywemu organizmowi, dlatego tak ważne jest by u najmłodszych profilaktyka była czymś oczywistym, by nie dopuszczać do skrzywienia kręgosłupa, natomiast u dorosłych nie przynosiła ona dodatkowego bólu i złego samopoczucia. Dlatego podstawową sprawą jest również temat poruszany na przeważnie każdym szkoleniu BHP, czyli prawidłowa organizacja stanowiska pracy, a w tym: prawidłowe dobranie wysokości krzesła, odpowiednia wysokość monitora, w tym jego jasność i kąt padania, dodatkowo prawidłowe oświetlenie przy biurku oraz odpowiednio ułożone kończyny górne na powierzchni biurka – tak by nie były wysunięte za daleko i nie nadwyrężały naszego ciała. Zaleca się również robienie krótkich przerw na „rozprostowanie kości” – i to dosłownie, ponieważ nasze ciało bardzo nie lubi stagnacji – dlatego wstań co około 40 minut i poprzeciągaj się, porób parę przeprostów, skłonów oraz rotacji kręgosłupa. Skup się na oddechu – praca na przeponie jest ważna nie tylko pod względem prawidłowego utrzymania tłoczni brzusznej ( szczególnie ważne u kobiet jeśli chodzi o problemy uro–ginekologiczne), ale również stymuluje to prawidłowe działania żołądka, wątroby, jelit poprzez stymulację okolic przebiegu nerwu błędnego. Takie ćwiczenia nie muszą zabierać Ci wiele czasu – poświęć na to ok 4 min a odczujesz różnicę. 

    Jako temat osobny do refleksji warto przemyśleć sprawę uczestnictwa w prowadzonych ćwiczeniach – czy to z trenerem personalnym, czy samodzielnie na webinarze lub różnych platformach internetowych (np. you tube). Mowa tu o wykorzystaniu treningu lub ćwiczeń ogólnokondycyjnych, stretchingu, ogólnego treningu mięśni posturalnych, czy szkoły zdrowych pleców. 

    Jak sam widzisz mamy wiele możliwości na wykorzystanie tego dość dziwnego dla każdego czasu, by wprowadzić profilaktykę każdego dnia bez specjalnego odnoszenia się do tematu. Warto zadbać o siebie i bliskich, ponieważ późniejsze efekty skutkują dłuższą terapią niż poświęcenie kilkunastu minut. Jak sam widzisz tematyka „skrzywienia kręgosłupa” może nie być tak oczywista, gdyż problem może dotyczyć nie tylko samej kolumny, ale może wpływać również na układ trawienny, krążenia, oddechowy, nerwowy.

Zadbaj o siebie już dziś i daj przykład innym. 

Mgr Piotr Tischner

Poleć ten artykuł znajomym

Komentarze

Zaloguj się by dodać komentarz